ANDA GEMUK..MARI BERBEKAM..

makanan-malaysia-gemuk

 

Menurut kevin zahari , ada beberapa jenis makanan yang boleh menyebabkan kita gemuk?

1. Nasi Lemak.

Kegemaran setiap rakyat Malaysia. Hidangan nasi lemak (mengandungi karbohidrat,protein,lemak) lebih kurang 390 kalori tak termasuk sambal, telur rebus, ikan bilis dan kekacang. Hidangan lengkap lebih kurang 450-500 kalori. Kalau anda makan nasi lemak bertambah dan kadang kadang ada ayam goreng (240 kalori), sambal sotong(170 kalori) atau lauk yang lain, rasa rasa menggemukkan tak?

Fakta: Nasi lemak tidak berkolesterol! Tak percaya?

2. Roti Canai.

Paling senang, paling cepat. Siapa yang tak suka kan? Satu keping roti canai bersamaan dengan 300 kalori. Kalau anda makan dua keping dah 600 kalori, itu baru hidangan sarapan pagi, lunch, dinner dan snek diantaranya anda nak makan apa? Bayangkan kalau berlari di treadmill atau jogging, kenalah berlari dalam 90min barulah bakar 600 kalori.

… bayangkan kalau berlari di treadmill atau jogging, kenalah berlari dalam 90min barulah bakar 600 kalori…

3. Nasi Goreng.

Biasanya satu pinggan dalam 630 kalori. Kerana nasi tersebut digoreng, ditambah pula dengan ayam dan telur serta sedikit sayur, menjadikan nasi goreng kurang seimbang. Nilai kalori tinggi lebih kepada lemak dan karbohidrat. Kalau nak makan, cuba jangan lebih segenggam tangan.

4. Ais krim.

Ais krim memang sedap! Siapa tak nak. Lagi-lagi dengan cuaca di Malaysia yang panas 365 hari setahun.  Tetapi ingat, ais krim tinggi lemak dan gula serta kalori – dua scoop ais krim pun dah 380 kalori. Macam mana tu?

5. Burger Ramly.

Sebenarnya bukanlah burger Ramly semata-mata. Burger memang tinggi kalori. Daging kisar tinggi nilai lemak. Satu hidangan burger biasanya lebih 475 kalori. Biasanya makan ada keju, sos cili, mayonis, kadang kadang special sikit ada telur. Agak agak berapa kalori?

 

6. Mee kari.

 

Hidangan mee dengan sup kari,santan. Menyelerakan! Kalori lebih kurang 500. Kalau teringin juga, apa salahnya ganti dengan mee sup, baru 380 kalori.

7. Makanan bergoreng.

Rata-rata kebanyakan makanan bergoreng. Sekeping pisang goreng pun dah 170 kalori. Makanan seperti ini tak sesuai sebab digoreng mengunakan minyak (1g fat : 9 kalori) dan lagi-lagi kalau dipakai minyak yang sama. Jadi kalau boleh kurangkan makanan bergoreng, cari alternatif lain(rebus, panggang dll)

8. Susu Pekat Manis.

Susu penuh krim ini sememangnya kurang elok untuk anda! Kandungan lemak tinggi dan walaupun ia ada sumber kalsium, dinasihatkan menggantikannya dengan kurang kandungan lemak atau rendah lemak. Satu sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

…Satu sudu susu pekat manis biasa mengandungi dalam 60kcal.

9. Roti Manis dan Donut.

Kadang kadang orang salah sangka roti tidak memberi kesan kegemukan apa apa. Tetapi roti manis seperti roti krim dan coklat memang tinggi dengan kandungan lemak dan karbohidrat. kalori. Boleh cuba roti wholemeal.

 

6 Donut mengandungi dalam 1200kcal.

… tahukah anda bahawa 1x donut biasa mengandungi 200kcal! Kalau makan separuh dozen dah 1200kcal!! …

10. Mayonis.

Suku cawan mayonis mengandungi 360 kalori (40g lemak). Memang kurang sihat jika anda penggemar mayonis yang tegar. Jadi kurangkan!

 

 

Jadi untuk mengatasi masalah kegemukkan atau obesiti cubalah berbekam…Insyallah anda kurus..

 

 

 

 

 

 

 

STRESS ADALAH GANGGUAN JIWA…RAWAT SEBELUM TERLAMBAT

Setiap manusia di dunia ini pasti akan mengalami stress. Keadaan stress atau lebih dikenali sebagai tekanan perasaan sering muncul disebabkan oleh banyak hal.Antaranya adalah disebabkan oleh masalah pekerjaan, putus cinta, kewangan dan sebagainya.

Seseorang yang mengalami stress yang berlebihan boleh mengakibatkan seseorang itu mengalami gangguan jiwa atau boleh saja menjadi gila. Oleh yang demikian kita harus tahu bagaimana cara untuk menghilangkan stress dan tekanan yang kita hadapi agar tidak memberi impak buruk pada diri.

Berbekamlah bagi mengatasi masalah stress anda .Badan anda akan terasa lebih ringan dan masalah stress anda akan diatasi.

 

HAID TIDAK TERATUR MERUNGSINGKAN ANDA??…

 

Menurut sumber dari web healthy by nature , antara sebab-sebab haid tidak teratur adalah:-

  • Pertambahan atau penggurangan Berat badan yang mendadak
  • Terlebih bersenam
  • Pemakanan tidak sihat (atau diet yang terlalu tinggi dalam karbohidrat)
  • merokok
  • penggunaan dadah
  • penggambilan kafein yang tinggi
  • Pengambilan alkohol secara berlebihan (mengganggu fungsi hati dalam metabolima estrogen dan progesteron)
  • masalah dalam pemakanan (eating disorder)
  • tekanan yang meningkat
  • Sindrom ovari polisistik (PCOS)
  • Rahim tidak normal (fibroid / sista / polip / endometriosis)
  • Ketidakseimbangan hormon
  • ubat-ubatan
  • kimoterapi
  • Baru-baru ini melahirkan anak, keguguran, atau D & C
  • Breastfeeding
APAKAH YANG BOLEH MEMBANTU?

Satu cara untuk mendapatkan kitaran haid yang teratur, adalah dengan menstabilkan hormon tubuh badan. Tubuh badan sebenarnya mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk mengimbangi sendiri. Apa yang diperlukan adalah pemakanan yang seimbang dan lengkap.

Makanan tambahan yang digariskan di bawah adalah beberapa supplemen yang memastikan badan anda mempunyai semua nutrien yang diperlukan. Adalah lebih baik untuk menggambilnya dengan konsisten selama lebih dari 3 bulan kerana supplemen tidak bertindak dalam satu malam sahaja…

Multivitamin – Vitamin asas yang penting untuk semua. Pengambilan multivitamin akan memastikan diet harian anda adalah cukup dan lengkap.

Vitamin b complex- Untuk menangani kesan-kesan stress (yang mana salah satu penyebab haid yang tidak teratur), cuba amalkan vitamin b complex. Vitamin ini kerap dipanggil vitamin anti-stress kerana nutrisi ini digunakan oleh tubuh badan dalam memperbaiki kerosakan apabila dalam keadaan stress.

Magnesium – Mineral ini telah dikelaskan sebagai ‘penenang semulajadi’, jadi ia adalah penting dalam diet sesiapa yang mengalami haid yang tidak teratur. Malah, sesiapa sahaja yang sentiasa sibuk akan mendapat manfaat daripada tambahan magnesium. Tekanan sering faktor dalam ketidakteraturan haid, dan mineral ini dapat membantu dalam keseimbangan gaya hidup yang tertekan.

Antioksidan- antioksidan seperti vitamin A, C, E dan Sellenium membantu menghindarkan sel badan menjadi tidak normal. Seperti contoh sekiranya anda mempunyai masalah endometrial hyperplasia (penebalan dinding rahim), adalah baik untuk mencegah sel ini berkembang. Pencegahan adalah dengan mengambil vitamin antioksidan

Selain kaedah dan cara diatas anda boleh melakukan rawatan bekam di bahagian tubuh badan bagi menstabilkan semula kitaran haid anda.Rawatan ini melibatkan 21 titik bekam .Insyallah haid anda akan lancar semula seperti sediakala..

PERSEDIAAN SEBELUM BEKAM…

Sebelum anda datang berbekam anda adalah dinasihatkan untuk :

1) Tidak makan makanan berat 2 jam sebelum makan kerana jika anda makan berat dikhuatiri ada salur darah yang

tersumbat dan semasa itu perut sedang bekerja dalam proses penghadaman

2) Buat temujanji lebih awal sekurang-kurangnya beberapa jam sebelum datang bagi mengelakkan anda menunggu lama

atau mengganggu giliran pelanggan yang lain.

3) Digalakkan membawa kain batik atau kain pelikat sendiri untuk lebih keselesaan.

4) Sila maklumkan jika anda terpaksa membatalkan temujanji 2 jam sebelum datang.Ini bagi memberi laluan kepada

pesakit lain yang ingin datang berbekam

5) Sila datang mengikut masa tempahan yang telah dibuat bagi mengelakkan kesukaran kepada pesakit lain.

Sekian terima kasih dan kesudian berbekam ditempat kami amat dihargai.

LENGUH BELAKANG ..MARI BEKAM

Kepada mereka diluarsana yang mengalami masalah lenguh-lenguh di bahagian belakang badan,belikat cubalah berbekam.Berbekam dapat melonggarkan urat saraf yang bersimpul dan kejang di bahagian belakang badan anda dan seterusnya membuang toksid dan darah kotor didalam tubuh badan.Badan akan terasa lebih ringan dan masalah lenguh badan dapat diatasi

MASALAH SELESAI …

 

Ini kisah benar berlaku pada seorang pesakit wanita yang sudah menjalani rawatan aura seri dengan kami.Sebelum mendapatkan rawatan beliau mengalami beberapa masalah peribadi seperti penyewa lambat membayar sewa rumahnya hampir ribuan ringgit dan juga tunggakan bil Tnb mencecah RM1K serta beberapa masalah penyakit fizikal seperti sakit kepala dan juga gatal-gatal badan .Semasa sesi rawatan aura seri yang pertama beliau terasa haus sangat semasa diruqyah,nafas laju dan juga pening-pening kepala serta muntah dengan banyaknya pada keeseokan harinya.Alhamdulillah badan-badan gatal yang beliau alami sejak sekian lama juga turut pulih setelah membuat mandian aura seri dirumah.Kemudian selang beberapa minggu beliau datang lagi untuk susulan rawatan sesi kedua,kali ini simptom haus ketika diruqyah ada sedikit jer,sudah ada perubahan nampaknya.Tapi ada berita baik juga menyusul,dimana penyewa rumahnya telah membayar sewa rumah yang tertunggak selama hampir 3 tahun berjumlah RM46k dan bil TNB berjumlah RM1.8K juga telah dilupuskan oleh TNB begitu sahaja,agak pelik tapi benar.Itu semua kuasa Allah kerana Allah adalah sebaik-baik perancang,kami sebagai manusia hanya mampu berikhtiar tapi kesembuhan mutlak ditangan Allah SWT jua.

Bagi anda yang menghadapi masalah seperti kemurungan,gangguan ,sukar mendapat jodoh,hilang fokus bolehlah mencuba rawatan aura seri ini.